Comunicat sobre la fi de la violència d'ETA

Escrit per Centre Delàs on . Posted in Conflictes i guerres

Comunicat del Centre Delàs amb motiu del cessament de les activitats armades d'ETA

Expressem la nostra gran alegria per aquesta notícia històrica, que fa molt de temps que esperàvem, i que és un pas molt important i necessari per eradicar la violència política que tant sofriment ha generat.

Considerem que amb aquest anunci s’ha iniciat la fase decisiva d’un procés que ha de portar a l’assoliment d’una pau justa i definitiva i a la reconciliació.

Instem especialment a l’actual i al futur Govern espanyol per tal que administri aquesta situació amb prudència i responsabilitat i que impulsi les mesures polítiques oportunes que facilitin la irreversibilitat del procés de pau.

Esperem que la voluntat expressada per ETA tingui continuïtat i es  materialitzi amb el desmantellament de la seva organització i el lliurament de totes les armes que encara disposi.

Així mateix esperem que el nou escenari porti a determinar progressivament la situació penitenciària més adequada de les persones condemnades per la comissió d’accions terroristes i afavorir així la seva reinserció social.

Demanem que en el camí que ara s’inicia no s’oblidi el sofriment ni les necessitats de totes les víctimes de la violència i es cerqui fer possible el perdó i la reconciliació.

Considerem que, en tot aquest procés, l’aportació d’un equip internacional de mediadors o assessors, amb experiència en la resolució de conflictes similars, pot ser molt constructiva.

Demanem també, com també hem fet en altres ocasions, a totes les institucions i partits polítics, entitats cíviques i religioses, i en general a tota la societat basca i espanyola, que s’impliquin activament, per la via del diàleg, en favor de l’assoliment d’una pau justa i definitiva, en la qual es respectin íntegrament els drets humans i el dret a la lliure determinació del poble basc.

Reconeixem i agraïm a totes les persones i institucions que han contribuït a fer possible aquesta nova oportunitat de pau que no s’ha de deixar perdre.